dinsdag 8 januari 2013

Mens en lijden: banalisering en ethisering


 
Als er iets mis gaat, dan hoor je mensen nog al snel zeggen: “hij kon er niets aan doen, hij komt van een slechte buurt en heeft te weinig geld”. Dit is banalisering. We vinden dat het de dader zijn schuld niet was, maar de schuld van de omgevingsfactoren.

De oorzaak van het kwaad wordt niet gezocht in de dader zelf, maar in externe zaken waarvoor de dader niet verantwoordelijk kan worden geacht.

Helaas doen we dit ook vaak bij onszelf. Hoe vaak steken we niet de schuld op iets anders? “Ik kwam te laat door het verkeer, of er belde net iemand …” Ik durf dit ook wel doen, maar dit is niet de manier. We moeten eerlijk zijn, zowel met zichzelf als met anderen.

 

Dan heb je ook nog ethisering. Dat wil zeggen dat de daders vinden dat ze het goede gedaan hebben, hun eigen gedrag te rechtvaardigen. De daders zijn er van overtuigd dat ze het goede deden.

 

Een voorbeeld van beide is de gebeurtenis met Anders Breivik, in Noorwegen. In dit ARTIKEL vind je enkele voorbeelden van banalisering. Ze geven de reden dat hij misbruikt is geweest en dat hij slagen kreeg. Dus wordt er gezegd dat het eigenlijk wel ‘normaal’ is dat hij dit gedaan heeft?

Ook is dit onderwerp een voorbeeld van ethisering. Anders Breivik vindt van zichzelf dat hij het goede heeft gedaan.

Stukje uit een artikel:

'Zeventig mensen doden kan een burgeroorlog vermijden', klonk het. 'De mensen die zeggen dat ik duivels ben, verwarren duivels met gewelddadig', stelde Breivik. 'Wanneer een vreedzame revolutie niet mogelijk is, is de enige optie de gewelddadige revolutie.'

'Ik heb gehandeld in een noodsituatie in naam van mijn volk, mijn cultuur en mijn land. Ik vraag dus om de vrijspraak', besloot hij.

Hij vindt van zichzelf dat hij zijn land heeft gered, en dus niets mis gedaan heeft.

 

Dit is een zwaar voorbeeld, maar toont de beide wel goed aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten