Mens en medemens: taak te laat indienen
Casus uit de cursus:
Voor de evaluatie van
opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten
stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die
één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdrachten binnen leveren.
In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeeld
die na de deadline worden ingeleverd.
Is dit rechtvaardig?
Ik vind dat 1 dag te laat nog kan, 2 dagen vind ik al net
iets te lang worden. Iedereen kan eens iets vergeten, of te laat begonnen zijn
aan een taak. En als je hem dan de dag erna indient, mits misschien 1 of 2
punten vermindering, vind ik dit goed. Iedereen zou toch graag hebben, na al
het werk dat je ervoor gedaan hebt, dat er toch naar gekeken en beoordeeld wordt.
Ethisch model:
Dit ethisch model bestaat uit 9 elementen:
·
Grondhouding
Voor leraren kunnen we de grondhouding concretiseren als
echtheid, empathie en aanvaarding.
Echtheid: Jezelf zijn
en geen rol spelen.
Empathie: Je inleven
in de ander.
Aanvaarding: Je aanvaardt de kleuters/ leerlingen zoals ze
zijn, in hun uniek zijn.
·
Dialoog voeren met betrokkenen
Hebben de leerlingen, die hun taak te laten indienden, dit
gemeld aan hun docent? Heeft de docent gevraagd hoe het kwam dat ze hun taak te
laat indienden?
Door met elkaar te communiceren, weet je meer en kan je
rekening houden met de situatie.
·
De situatie analyseren
Hoe komt het dat de taak te lat werd ingediend? Is de
situatie niet ingewikkelder door een of andere gebeurtenis? Is dit al veel
gebeurd bij deze persoon?
·
Handelingsmogelijkheden onderzoeken
De docent zoekt, op basis van wat hij weet van deze situatie,
mogelijkheden hoe hij zich kan gedragen rond deze situatie.
Heeft hij begrip voor de situatie en beoordeelt hij de taak? Of weet hij dat dit bij deze persoon al meer
gebeurde, en er geprofiteerd word? Moet er een gesprek komen tussen beide om
samen tot een oplossing te komen?
·
Motieven verhelderen
De betrokken personen motiveren hun reden waarom ze te laat
waren of waarom de docent zo zou reageren. Ze verklaren hun motieven positief
en negatief, zodat het helemaal duidelijk wordt voor beide partijen.
·
Effecten inschatten
De studenten bedenken de effecten van hun taak te laat
indienen, en vinden voor zichzelf dat ze er meer voordeel uithalen om de taak
te laat in te dienen, dan op tijd.
De docent bedenkt de effecten van de taak dat te laat kwam,
toch te verbeteren. Hij ziet er meer voordeel in om ze toch te verbeteren, in
plaats van hen minpunten of een 0 te geven. Dit komt ten goede van de
studenten.
·
Evaluatiemoment: intuïties aanspreken
De reacties die spontaan bij je opkomen, zonder dat je er
over nadacht.
Ik vind dat je nog een kans moet krijgen, zonder dat er van
geprofiteerd wordt. Elke situatie is anders, en heeft een andere manier nodig
om te reageren.
·
Evaluatiemoment: normen verduidelijken
De studenten hopen dat de docent medelevend en begrijpend is
voor hen. Ze hopen op een tweede kans van de docent, en dat krijgen ze ook.
Ze geven liever een volledig afgewerkte taak, waar ze dan
meer punten op krijgen, een dag te laat af. Dan ze een halve taak afgeven, op
de afgesproken datum. Ze hopen zo op meer punten, ondanks het toch te laat is
ingediend.
·
Evaluatiemoment: waarden evalueren
De docent vindt het belangrijker dat de studenten een tweede
kans krijgen, om een goede taak af te geven.
De studenten geven de taak te laat af, omdat ze een
volledige taak willen afgeven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten